جدیرترین اخبار :
  • انتصاب در سازمان منطقه آزاد چابهار
  • حضور منطقه آزاد چابهار در اکسپو ۲۰۲۴
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • جهش تولید در مناطق آزاد نیازمند رفع موانع حقوقی و اجرایی است
  • یکی از فرصت ها برای تحقق شعار سال، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند

اهمیت اقتصادی بندر چابهار برای افغانستان

اقتصادی | تاریخ خبر : 2/08/23 | تعداد بازید :323
بندر چابهار بزرگترین بندر ایران است که در جنوب ولایت سیستان و بلوچستان واقع شده است.این بندر را نزدیکترین بندر به ولایت نیمروز افغانستان می نامند که اخیراً به یک جاذبه خاص تبدیل شده است.

این بندر زمانی جایگاه ویژه ای برای افغانستان پیدا کرد که کشور پاکستان اقدام  به اعمال محدودیت های مختلف بر بازرگانان افغان و ایجاد مشکلاتی برای صادرات و واردات افغانستان از بندر کراچی به کشورهای منطقه و جهان، بیرون کردن مهاجرین افغان بدون دلیل موجه و نادیده گرفتن قوانین بین المللی و همچنین انداختن بی دلیل مشکلات داخلی خود بر دوش افغان ها نمود.

از این رو اخیراً هیئت عالی رتبه ا.ا.ا برای حل مشکلات ترانزیت، تجارت و پناهندگان به سرپرستی ملابردار آخوند به ایران رفتند. حال به این موضوع میپردازیم که بندر چابهار به جای بندر کراچی چه فوائد اقتصادی برای ما دارد.

در مورد اهمیت بندر چابهار برای افغانستان به چند نکته اشاره می کنم که ممکن است برای اقتصاد افغانستان فایده مند باشد.

اول: بندر چابهار روابط ترانزیتی، اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی افغانستان را با هند تقویت خواهد کرد، زیرا هند رقیب سابق پاکستان است و سعی می کند جدا از بندر کراچی، روابط تجاری و اقتصادی را با افغانستان به شکلی متفاوت برقرار کند.

دوم: بندر چابهار یک بندر اقیانوسی مهم برای افغانستان و کشورهای آسیای میانه است که کشورهای آسیای میانه را از طریق افغانستان به آب آزاد می رساند و این موضوع برای کشورهای آسیای میانه و افغانستان که کشور محصور در خشکی است بسیار مهم است.

سوم: چابهار از نظر اقتصادی به جای بندر کراچی حدود 700 کیلومتر به پایتخت افغانستان نزدیکتر است، این نزدیکی هم از نظر هزینه ترانزیت و هم برای خشکبار که به سرعت به مقصد می رسد ضروری تلقی می شود، اخیراً بازرگانان ما به دلیل تاخیر در ورود از بندر کراچی متحمل ضررهای زیادی شده اند که بیشتر میوه ها یا به دلیل دوری مسیر یا به دلیل عمدی تعلیق دادن دولت پاکستان خراب می شوند. کمبود میوه مانع از صادرات و واردات می شود که این مشکلات از طریق بندر چابهار حل خواهد کرد.

چهارم: با سد چابهار، افغانستان به یک مسیر ترانزیتی تجاری بین آسیای مرکزی و جنوبی تبدیل می شود، زیرا کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان همسایه افغانستان هستند و افغانستان راه کوتاهی برای رسیدن به آب های آزاد است. کشور افغانستان پیشرفت اقتصادی بی سابقه ای خواهد داشت.

پنجم: قیمت کالاها در افغانستان بی‌سابقه کاهش می‌یابد زیرا مسیر ترانزیتی کوتاه شده و واردات با سهولت و سرعت بیشتر به افغانستان می‌رسد.

از طریق بندر چابهار نیز می توان از مزایای بسیار دیگری استفاده کرد، از جمله اینکه مهاجران ما در ایران از مشکلات رهایی می یابند و مورد توجه ویژه قرار می گیرند، زیرا مقامات ایرانی همواره تلاش می کنند کشور ترانزیتی مهمی مانند افغانستان که بندر چابهار ایران را به آسیای میانه متصل می کند از دست ندهند، زیرا منافع اقتصادی برای ایران که تحت تحریم کشورهای بزرگ جهان است بیش از هر چیز دیگری مهم است. آنها باید از هر طریقی تلاش کنند تا برای منافع اقتصادی خود با دولت افغانستان و پناهندگان خوب رفتار کنند./ ترجمان افغانستان

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل